Als je op dit bericht hebt geklikt, is de kans groot dat je online gevonden wilt worden, maar het SEO concept is overweldigend voor je. Je weet niet hoe je dit moet aanpakken en hoe je SEO kunt opnemen in je website voor nog meer succes. Als jij jezelf hierin herkent; blijf dan vooral lezen!
In dit artikel kun je lezen over 3 handige en gratis SEO tools die je kunt gebruiken om online beter zichtbaar te worden. Deze 3 manieren zijn Google Search Console, Google Analytics en Google Mijn Bedrijf.
Google Search Console instellen
Google Search Console is mijn favoriete tool om te gebruiken bij het evalueren van de SEO van mijn site. Met Google Search Console kun je elk afzonderlijk woord zien waarop je ‘scoort’ – zo kun je zien met welke zoekwoorden je site wordt weergegeven, hoeveel mensen met dat trefwoord hebben gezocht, op welke paginapositie je site staat in die zoekopdracht en hoeveel mensen er daadwerkelijk hebben geklikt na hun zoekopdracht op je site terecht te komen.
Deze informatie is goud voor je bedrijf. Het helpt u te zien welke zoekwoorden goed werken en welke echt niet presteren, en geeft je een handleiding over hoe jij je SEO voortdurend kunt verbeteren voor potentiële klanten. Elke site stelt Google Search Console anders in, maar het is vrij eenvoudig!
Hier zijn enkele van deze installatiehandleidingen:
Squarespace: https://support.squarespace.com/hc/en-us/articles/205813918-Verifying-your-site-with-Google-Search-Console
Wix: https://support.wix.com/en/article/verifying-your-site-with-google-search-console-6081361
Showit: https://learn.showit.co/en/articles/2160882-verify-your-site-with-google
Shopify: https://help.shopify.com/en/manual/promoting-marketing/seo/find-site-map
Heb je nog geen website? Of weet je niet waar te beginnen? Hier kun je een artikel lezen dat ik heb geschreven over hoe jij de beste websitebouwer voor je bedrijf kunt kiezen.
Google Analytics instellen
Dit is de deal: Google Analytics is een gamechanger als het gaat om SEO voor jouw onderneming. Ik ben een website designer en developer, dus mijn roots liggen in data-analyse – en oh, ik ben er dol op. Wat analyses in het algemeen doen, is jou leren over je doelgroep, hoe je ze effectief bereikt en hoe je ze het beste kunt bereiken. Het is letterlijk gratis informatie over jouw doelgroep. Het is heel eenvoudig om Google Analytics voor je site in te stellen.
Bezoek gewoon de startpagina van Google Analytics, log in met je Google-account en voer vervolgens je websitegegevens in om te controleren. Je ontvangt een trackingcode die Google je zal instrueren om in je website te verwerken, waardoor Google toestemming krijgt om je gegevens bij te houden – zo eenvoudig is het! Er is veel informatie die je uit Google Analytics kunt gebruiken om de SEO van je website te verbeteren, dus hier zijn een paar van mijn favoriete analyses:
– Kijk wat de populaire inhoud is waar je doelgroep massaal naar toe komt. Ik kijk graag naar mijn populairste pagina’s om te zien welke blog-inhoud ik aan mijn doelgroep moet blijven aanbieden.
– Post op optimale tijden van de dag – als je blogt, moet je zeker posten en over je website praten wanneer jouw doelgroep overdag het meest actief is!
– Ontdek wat jouw belangrijkste bron van verwijzingen is en handel ernaar.
Mijn belangrijkste bronnen van verwijzingen zijn Instagram en Google, aangezien ik veel tijd in die platforms steek. Met deze informatie kunt u ervoor kiezen om vast te houden aan het opbouwen van die verwijzingsplaatsen (wat ik als eerste zou aanbevelen) of meer tijd te besteden aan plaatsen die geen gebruikers aantrekken.
Google Mijn Bedrijf installeren
Wat is Google My Business?? Nou, als je ooit een bedrijf of restaurant hebt gegoogled en aan de rechterkant van je scherm een resultaat krijgt met bedrijfsinformatie, recensies, openingstijden, locatie, enz., dan heeft dat bedrijf zijn Google Business-account aangemaakt!
Waarom is dit belangrijk?
ZO veel mensen zoeken voortdurend op Google, dus een gevestigde aanwezigheid op het internet is tegenwoordig ongelooflijk belangrijk, vooral wanneer mensen zoeken naar specifieke bedrijven of services in hun omgeving. Om dit in te stellen, logt je in op uw Google-account (of stelt je er een in) en navigeer je vervolgens naar Google Mijn Bedrijf.
Volg de eenvoudige stappen die Google biedt om jouw account in te stellen, waaronder het verifiëren van je adres, het toevoegen van foto’s, informatie over je bedrijf, openingstijden en meer. Zelfs na al het instellen wil je nog steeds ingecheckt blijven met je Google My Business account. Je kunt je inzichten controleren (zien in hoeveel zoekopdrachten je bent verschenen), je foto’s of services bijwerken EN reviews opvragen bij je eerste klanten!

Zodra je al deze tools heeft ingesteld, bent je 100% op weg naar succes met de SEO van jouw website. Blijf op de hoogte en verbeter je SEO door deze tools te gebruiken om te zien wat er moet worden veranderd. Je kunt het!!! Meer hulp nodig met de SEO van jouw website? Lukt het instellen niet? Dan help ik je graag! Regelmatig koppel en installeer ik de bovenstaande tools voor mijn klanten zodat ze een fijne start binnen het web hebben! Mocht je hier ook hulp bij nodig hebben, neem dan zeker contact met me op via het contactformulier.

0 reacties