Wanneer is jouw bedrijf toe aan een nieuwe branding? Het is een grote vraag en een grote beslissing waar niet te makkelijk over gedacht moet worden. Rebranding is een geweldige manier om de groei van je bedrijf te weerspiegelen en je klanten te laten zien dat je relevant blijft. Maar wanneer moet je precies die sprong wagen en je bedrijf een nieuwe branding geven? In deze blogpost bespreek ik zes signalen die erop wijzen dat het tijd is voor een rebranding. Van het gevoel dat je merk niet langer bij je past, tot het worstelen met allerlei andere vragen. Ik behandel het allemaal. Laten we beginnen….
Je schaamt je als je naar je branding kijkt, op je social media, of wanner je mensen naar je website stuurt, enz.
Merkt je wel eens dat je letterlijk ineenkrimpt wanneer je de branding van je bedrijf ziet? Misschien is het je verouderde logo of een kleurenschema dat niet langer bij je past. Misschien is je website rommelig en moeilijk te navigeren, of zijn je social media-accounts een puinhoop. Wat de reden ook is, als je jezelf schaamt om je merk met de wereld te delen, klanten naar je website te sturen of marketingmateriaal te maken, is het zeker tijd om een rebranding te overwegen.
Je huisstijl moet een weerspiegeling zijn van de persoonlijkheid, waarden en missie van jouw bedrijf. (En het allerbelangrijkste: je moet je happy en trots voelen om het te delen!) Als je dat niet doet, is het tijd om een stapje terug te doen en een rebranding te overwegen. Onthoud dat rebranding niet alleen gaat over het hebben van een nieuw logo – het gaat over het herpositioneren van je bedrijf en ervoor zorgen dat je merk weerspiegelt wie jij bent…
Je doelgroep is veranderd. Naarmate je bedrijf groeit is je mogelijk ook je doelgroep veranderd. (Mijn doelgroep is nu HEEL anders dan een jaar geleden.)
Misschien richtte je jezelf eerst op een specifieke doelgroep, maar merkt je nu dat je klantenkring veranderd is. Hoe het ook is, het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je huisstijl de doelgroep aanspreekt die je wilt aantrekken: de droomklanten voor wie je in de eerste plaats je bedrijf bent begonnen. Je branding moet herkenbaar, boeiend en inspirerend aanvoelen voor je doelgroep. Als dat niet het geval is, is het misschien tijd om een rebranding te overwegen.
Je services zijn veranderd…
Naarmate je bedrijf groeit, zijn je diensten (of zelfs producten) mogelijk ook veranderd. Misschien heb je nieuwe aanbiedingen toegevoegd, of misschien heb je je bedrijf helemaal naar een nieuwe branche verplaatst. Hoe het ook zij, als je branding je huidige aanbod niet nauwkeurig weerspiegelt, kan dit erg verwarrend zijn voor klanten. (Verwarring is nooit goed!!!!) Je branding moet een weerspiegeling zijn van wat je aanbiedt, en als dat verandert, is het tijd om een rebranding te overwegen. Door je branding bij te werken zodat deze beter aansluit bij je huidige aanbod, kunt je het voor jouw droomklanten gemakkelijker maken om beter te begrijpen wat je doet (en daarbij meer geld te verdienen 😉 ).
Je aanvragen worden minder…
Krijg je minder leads, vragen, aankopen of klanten? Als dat zo is, is het waarschijnlijk tijd om uw branding onder de loep te nemen. Je branding speelt een van de belangrijkste rollen bij het aantrekken van je ideale klant, en als het niet bij hen aansluit, kunt je nieuwe klanten verdwijnen. Door je branding te vernieuwen, kunt je beter contact maken met je doelgroep en meer omzet in het algemeen creëren. Plus een bonus: een rebranding kan je ook helpen om zich te onderscheiden van je concurrenten en op te vallen in een vaak al verzadigde markt!
Het is al een tijdje terug…
Wanneer heeft je voor het laatst je branding bijgewerkt (of op zijn minst vernieuwd)? Als het meerdere jaren (of langer) geleden is, is de kans groot dat het tijd is. In een paar jaar kan er veel veranderen: je bedrijf is misschien veranderd, gegroeid of je aanbod is veranderd, je doelgroep is misschien veranderd en je branche ziet er misschien heel anders uit dan toen je voor het eerst lanceerde. Een rebranding zorgt ervoor dat jouw merk nog steeds relevant en concurrerend is in de huidige markt.
Om nog maar te zwijgen over: Dat het ook een geweldige kans om je branding te moderniseren en een frisse, nieuwe look te geven. Maar vergeet niet: heb niet het gevoel dat je elk jaar je branding moet veranderen. (Dat kan net zo schadelijk zijn als het helemaal niet updaten van uw branding!!!) Overweeg in plaats daarvan een rebranding als dit zinvol is voor jouw bedrijf. Houd je concurrentie in de gaten, luister naar je klanten en, belangrijker nog, sta open voor verandering.
Het ziet er verouderd uit….
Heb je ooit naar je branding gekeken en gedacht: “Dit lijkt erop dat het begin 2010 is ontworpen?” Als dat zo is, is het misschien tijd voor vernieuwing. Verouderde branding is een enorme afknapper voor moderne klanten en zorgt ervoor dat het lijkt alsof je bedrijf ‘achterloopt’. Als je branding er verouderd uitziet, is het tijd om een rebranding te overwegen. En afhankelijk van je doelgroep kan een frisse, moderne look je helpen in contact te komen met jouw droomklanten.
Om nog maar te zwijgen: het kan je bedrijf ook een concurrentievoordeel geven door je te positioneren als een vooruitstrevend en innovatief merk. Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat je branding hip en trendy moet zijn, – ik zeg dat het tijdloos moet zijn. Een rebranding dat te trendy is, kan zelf snel verouderd raken, dus streef naar een ontwerp dat modern en relevant is, maar ook lang kan meegaan. Balans is de key!


Dus, wanneer is het handig om te rebranden?
Ga op onderzoek uit, sta open voor verandering en wees niet bang om de sprong te wagen als je eigenlijk niet blij bent met je huidige brandig. Ik weet dat ik bevooroordeeld ben, maar het is altijd een waardevolle investering voor bedrijven die concurrerend en relevant willen blijven in hun branche. Als je de onderkant van deze blogpost hebt bereikt en je twijfelt over je branding, wil ik je graag helpen. Bekijk hier mijn branding en website aanbod voor alles wat met rebranding en design te maken heeft.

0 reacties